Op 26 april 2024 is het CAB, samen met BVGT en Doof Vlaanderen, naar het intersectoraal overleg gegaan om met de Vlaamse administraties te spreken over de huidige tolkenwerking in Vlaanderen & Brussel. Tijdens dit overleg werden een aantal belangrijke beslissingen genomen.
Hieronder vindt u een korte samenvatting van de belangrijkste beslissingen:

  1. Tolkentekort

We melden al geruime tijd dat er een groot tolkentekort is. Op vraag van de Vlaamse administraties zal er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd worden in samenwerking met de partnerorganisaties Doof Vlaanderen en BVGT.

  1. TLA en vervangopdrachten

Als de gebruiker een tolk te laat afgelast, dan is de tolk onmiddellijk vrij. De tolk heeft dan in principe recht op een betaling. De kans is groot dat er op hetzelfde ogenblik van de afgelaste opdracht nog andere tolkopdrachten zijn waarvoor nog geen tolk werd gevonden.
De Vlaamse overheid is van mening dat de vrijgekomen tolk dan moet proberen
om een andere opdracht, een “vervangopdracht”, uit te voeren.

Soms is er niet meteen een passende vervangopdracht, maar komen er in de loop van de dag of de volgende dagen (bij TLA net na het weekend) mogelijke vervangopdrachten bij.

De vraag is dan: hoe lang moet een tolk zich beschikbaar houden?
Als een mogelijke vervangopdracht een beetje vroeger start of een beetje langer duurt? Wordt dat dan nog als een sluitende (=passende) vervangopdracht beschouwd?
Maar wat is “een beetje”?

Deze discussiepunten werden op het intersectoraal overleg besproken. De regelgeving wordt aangepast zodat dit voortaan duidelijker is voor alle partijen:

De tolk moet het CAB telkens onmiddellijk verwittigen wanneer zich onverwacht een TLA voordoet. De verwittiging gebeurt altijd via sms of mail, ook indien het CAB gesloten is. Op het moment dat de tolk de TLA ontvangt, verwittigt de tolk onmiddellijk het CAB en begint de tolk zelf actief te zoeken naar mogelijke vervangopdrachten. Als de tolk merkt dat er geen directe vervangopdrachten zijn op www.tolkaanvraag.be, dan zal de tolk dit communiceren aan het CAB per mail/sms.
Doet de tolk dit niet, dan vervalt het recht op de TLA-uitbetaling.

Als er geen directe vervangopdrachten zijn volgens de tolk, dan ligt de verantwoordelijkheid terug bij het CAB, indien er intussen nieuwe opdrachten zouden binnenkomen die zouden passen binnen de TLA-periode van de tolk. Als er een vervangopdracht open komt te staan, kan het CAB de tolk verwittigen en vragen om deze vervangopdracht alsnog uit te voeren. De tolk dient zich beschikbaar te houden tot 3 uur voor de tolk zou moeten vertrekken naar de vervangopdracht.

Het principe van een vervangopdracht is:

  • de totale som van de verplaatsingstijd en tolktijd van de “vervangopdracht” moet kunnen gebeuren binnen dezelfde tijdsperiode van de afgelaste opdracht. Er wordt rekening gehouden met een marge van 10 minuten. Indien een opdracht 10 minuten vroeger start of 10 minuten langer duurt, dan wordt de vervangopdracht als sluitend beschouwd.
  • de vervangopdracht beantwoordt aan het tolkprofiel van deze tolk zoals aangegeven op www.tolkaanvraag.be.

De berekening voor de uitbetaling van de TLA met vervangopdrachten wordt gebaseerd op het uiterste begin- en einduur van de opdracht van de TLA én de vervangopdracht, en dit resultaat wordt vervolgens afgerond tot een vol tolkuur.

  1. Aanvragen voor Derden

Het CAB heeft géén opdracht van de overheden om te bemiddelen voor derden, maar het CAB krijgt wel veel vragen van Derden. Er is een groot tolkentekort en ook derden vinden moeilijk een tolk.
Er werd afgesproken dat het platform tolkaanvraag.be toegankelijk blijft voor derden en deze webapplicatie wel mogen gebruiken om een tolk te zoeken. Mogelijk zullen er dus meer tolkaanvragen door derden worden ingediend in tolkaanvraag.be. Maar.. hoe gaat dit praktisch in zijn werk?
Het CAB bemiddelt niet voor derden, tenzij het medische of juridische tolkaanvragen van dove tolkgebruikers zijn. Voor medische of juridische tolkaanvragen zal het CAB wel actief naar tolken zoeken.
Voor alle andere aanvragen van derden kijkt CAB alleen na of de derde alle contactgegevens zichtbaar heeft geplaatst voor de tolk en keurt dan de aanvraag goed. Zodra een tolk wordt toegekend, regelt de tolk rechtstreeks met de derde de financiële voorwaarden, betaling, inhoud en uitvoering van de opdrachten.
De tolk verwittigt het CAB en het CAB zet vervolgens de prestaties op “niet via het CAB”. Verwittigt de tolk het CAB niet, dan zal het CAB bij de maandelijkse controle voor de uitbetaling deze prestaties wijzigen naar “niet via het CAB”.
Deze tolkopdrachten worden niet via het CAB uitbetaald.

Deze afspraken werden intussen aangepast in onze algemene gebruiksvoorwaarden.
Meer uitleg over deze regelgeving kan u vinden op onze website.

Dank voor uw aandacht.

Het CAB-team